Artikelen

Symposium voor nieuwe masterstudenten

Journalist Sarah-Jayne Nogarede voor Universiteit Leiden september 2012

Verslag van het symposium voor nieuwe Masterstudenten aan de Universiteit Leiden. 

Nieuwe masterstudenten starten met een symposium

Nieuwe Leidse masterstudenten die hun bachelor haalden aan een andere universiteit, begonnen hun studiejaar extra goed. Voor het eerst werd er voor hen een symposium georganiseerd. Niet alleen met tips om succesvol te studeren; er werd ook volop genetwerkt. De studenten waren enthousiast.

‘Van mij mag het beginnen!’

Rector magnificus Paul van der Heijden opende de dag. Indra Zusane uit Letland vond vooral de lezing van professor Willem Otterspeer erg interessant. Ze is hier voor de master Public International Law. Biologiestudent Leon Marshall uit Nieuw-Zeeland vond juist de tweede lezing, van professor Jaap Brouwer, aansprekend. ‘Die ging echt over de start van onze academische reis hier. Van mij mag het beginnen!’

Workshop ‘SmartReading’

Tijdens de workshopronde zit in een van de zaaltjes iedereen met de ogen dicht en de handen als een kommetje voor zich uit. De een na de ander brengt de handen langzaam naar het achterhoofd, en doet daarna de ogen open en begint met lezen. Het blijkt de workshop SmartReading, of snel lezen. De houding en gebaren zijn bedoeld om het leescentrum in je hersenen te activeren, waardoor je letterlijk een opener blik krijgt en beter kunt focussen op het ‘grote geheel’.

Sir David Attenborough op je iPod

In een andere zaal zijn de studenten druk bezig met iPods. Ze volgen een college in Academic English. Op de iPods kijken ze naar een natuurdocumentaire, ingesproken door Sir David Attenborough. Voor hen ligt de tekst, waarop zij zelf de gaten moeten invullen. Uitgebreid discussiëren ze over grammatica. Wanneer de docent stelt dat ‘wat vooraan staat, de meeste nadruk krijgt, kijken de studenten elkaar aan. Zij waren net bij SmartReading, waar ze juist ervaren hebben dat het soms veel makkelijker is om van rechts naar links te lezen, of zelfs op de kop!

Enthousiast over introductie

De Colombiaanse Andres Pardo vond de workshop over de Philosphy of Science zo geweldig, dat hij vast van plan is naast zijn master Media Technology ook college te volgen bij de workshopdocent. De studenten zijn enthousiast over de toevoeging van een academisch onderdeel aan hun introductie, en ze zijn blij dat ze serieus worden genomen. De Griekse Joan Papa omschrijft het misschien wel het mooist: ‘de workshops zijn natuurlijk te kort om echt iets nieuws te leren, maar ze stimuleren je wel om zelf iets te gaan doen. We zijn tenslotte allemaal academici.’ Dan pakt ze haar tas. ‘Weet jij waar de BBQ is?’

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply